Åsikt!

Här kommer ett försök till åsiktsinlägg.

Okej, tänkte dra upp ämnet Spö.
Rida med spö eller utan..?

Jag brukar rida med spö. Rider jag utan känns det tomt i handen. Red alltid med spö på min shettis, man kunde behöva toucha för att hon skulle gå framåt ibland.. Och det håller i sig. Jag rider nästan alltid med spö, men det är sällan jag använder det.. Ibland i galoppfattningar att jag lägger på spöt på bogen så han tar rätt, han har lite problem med det.. Men aldrig att jag slår honom om han inte går framåt eller så. Sedan tycker jag det är rätt snyggt att rida med spö.. Speciellt i hoppningen! Men ett snyggt dressyrspö kan också lyfta upp hela Outfiten enligt mig.
När jag rider med spö känns det som hästen respekterar mer och jag inte behöver använda det, men rider jag utan spöt känns det som hästen tänker "Åh nu har hon inte den pinnen nu kan jag sega om jag vill det!"

Man kan ju rida med spö utan att använda den, vilket jag då brukar göra.. Men jag tål inte när jag ser folk slå hästen med spöt, t.ex. om hästen är ivrig att springa iväg, att då slå hästen på bogen för att den ska lugna ner sig!? Det gör mig arg! Eller om hästen gjort fel och inte fattar vad den gjort fel, att då straffa den med spö!? Jag klarar inte av det!

Jag rider med spö, på nästan alla hästar. Det funkar bäst för mig, inte ofta jag använder det somsagt.

Så, vad säger ni, rida med spö eller utan!?

(nå, detta var ett försök till åskitksinlägg, får jag ingen respons kommer detta vara första och sista!)
- Natalie


Kommentarer
Postat av: Anonym

med, just in case så att säga :)

2011-08-14 @ 21:18:01
Postat av: emma

tycker det känns lite tomt utan spö i handen.. men känns "lättare" på något sätt utan tycker jag :)

2011-08-15 @ 00:46:37
URL: http://kurtdonaldcobain.blogg.se/
Postat av: kajsa

jag rider helst utan spö, iallafall tills jag känner hur hästen rör sig mm, eftersom vissa hästar blir mer uppjagade med spö rider jag helst utan först. :)

2011-08-15 @ 12:59:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
  • bloglovin